Ik heb het over een tijd die mensen onder de 20 onmogelijk kunnen kennen, want toen was het 1999 en Outcast landde als een UFO op onze pc’s en bood een van de eerste Open World-ervaringen in 3D. En dan hebben we het niet over een Amerikaanse productie, maar over een Belgische. En daar zijn we trots op! Behalve dat de remaster die in 2017 werd uitgebracht een koude douche was voor nostalgische fans, waardoor ze op hun hoede zijn voor dit vervolg, dat van Outcast 2 naar Outcast A New Beginning gaat.
Een heel Belgisch verhaal.
Outcast is de verloren en gevonden baby van Appeal Studio. Een kleine studio uit de buurt van Charleroi die tijdens de creatie van Outcast 2 werd opgekocht door THQ Nordic. Want ja, de licentie bleef niet bij Appeal, het had ondertussen verschillende handen voordat het terugkeerde naar die van zijn vader. En zoveel te beter! Behalve dat de remaster werd uitgegeven door Nacon, zal het vervolg worden gefinancierd door THQ. En dus is dit de kans om eindelijk hun langverwachte spel af te maken. Maar laten we eerlijk zijn. Als we zagen wat de studio eerder had uitgebracht… Het zag er slecht uit tot aan de onthulling van de eerste trailer.
Waar de studio ons gewend was aan titels die onder Unity werden ontwikkeld, zal Outcast zijn beurt overslaan en uitkomen op de Unreal Engine 4, een engine die ondanks de komst van de Unreal Engine 5 nog steeds veel gebruikt wordt in de industrie. Dus ja, we worden getrakteerd op een revisie en modernisering van alles wat de studio ons al heeft voorgeschoteld.
Vergeet de charme van het verleden.
Als je Outcast of de remaster ervan hebt gespeeld, weet je dat de game de speler niet bij de hand neemt en hem erdoorheen loodst. Helaas is dat hier niet meer het geval. Tussen de quests en side-quests door biedt de game een systeem dat je laat weten waar je naartoe gaat. Dat is jammer, aangezien de kracht van de titel lag in het gebruik van notities en dergelijke.
De kracht van de open wereld en het constante ontdekkingsaspect van het universum blijven echter overeind, met nog meer mogelijkheden dan in het verleden. En alleen al het aantal missies is indrukwekkend. Je kunt je gemakkelijk laten meeslepen. Toegegeven, de secundaire quests zijn niet de meest aangrijpende, maar ze hebben wel de verdienste dat ze aanwezig zijn en de inhoud verrijken, naast het altijd aanwezige verkenningsaspect.
Niet zo makkelijk om grip op te krijgen.
Als je nieuw bent in de gamewereld, kun je een titel verwachten die je niet zal helpen. Vanaf het begin is er weinig filmische uitleg en de dialoog kan veel te lang duren. Ook de enscenering kan sommige mensen afschrikken. Ja, het eerste uur spelen zorgt ervoor dat je weg wilt rennen van het spel, want alles is vermomd om een veel te lange tutorial te verhullen, met uitleg die je in slaap doet vallen.
Maar als je daar eenmaal overheen bent, besef je wat de titel je probeert te laten zien en dat is waar het plezier om de hoek komt kijken, waardoor je al snel vergeet dat de titel slechts een AA is. Ja, het is geen AAA, maar de studio wilde ambitieus zijn en zoveel mogelijk bieden.
Helaas krijg je het gevoel dat de animaties stijfjes zijn en dat de gameplay vaak uit een ander tijdperk stamt. Soms is het te traag, wat het niet dynamisch maakt. En toch, pas als je halverwege het spel bent, begin je het leuk te vinden en kom je over deze tekortkomingen heen. De bewegingsaccessoires, de jetpack en alle vaardigheden maken het spel een genot om te spelen. En vaak is het leuker om het universum te verkennen dan om de strijd aan te gaan.
Outcast A New Beginning zit gevangen tussen twee tijdperken. Het zal meer in de smaak vallen bij mensen met heimwee naar de licentie dan bij jongere spelers die op zoek zijn naar een snelle game die je omver blaast.
Wat kan ik tot slot nog meer zeggen over Outcast? Dat ondanks alle bugs, de ietwat gedateerde gameplay en de vaak ellenlange dialogen… Het is leuk. Want ja, Outcast is een spel dat na de eerste helft leuk wordt en zoveel content biedt dat je niet kunt zeggen dat het leeg is. Het enige jammere is dat de algehele techniek niet wat meer is opgepoetst. Wat ons betreft hebben we ons ondanks alles prima vermaakt.