Review – Indika

0
505

Toen Indika werd aangekondigd, was er veel hype en intrige rond het spel zelf. We verwachtten echt een ervaring met gekke personages en pakkende muziek. Maar laten we eens kijken of de trailer de titel niet heeft overdreven.

Een verhaal over religie.

We bevinden ons dus in een verhaal dat de speler in de derde persoon plaatst, zonder echt iets nieuws. We houden ons vast aan bekende mechanieken die ons soms iets te ver leiden. Maar… Je bent nooit verplicht om de aangegeven paden te volgen. En in dit bijbelse verhaal bewegen we ons voort met de boze op onze schouder.

De kracht van de titel zit hem in alle situaties die nergens op slaan. Van de lachwekkende situaties tijdens een autoachtervolging tot de griezelig over-the-top verschijningen. Dit is een titel die je psychologisch pijn wil doen met situaties die nergens op slaan.

Het probleem is dat het eerste deel van de titel de toon zo verslavend mogelijk maakt, zo erg zelfs dat je in lachen uitbarst en walgt. Het tweede deel haalt de sfeer naar beneden tot het punt waarop je niet meer verder kunt in de dementie. Maar tussen geloof en waanzin…

Geloof uitgedaagd…

Je avontuur is zeker niet alleen een reis door waanzin. Tijdens het avontuur vind je XP-punten, verzamelobjecten en verschillende puzzelspellen. Wat puzzels betreft, biedt het spel er heel wat, waarvan sommige behoorlijk ingewikkeld zijn. Maar je bent hier om je hoofd erbij te houden, niet om je hersens te verbranden aan een puzzel. Met één algemeen minpunt…

Indika drijft niet elk idee tot het uiterste. Piercing is bijvoorbeeld een mechanic waar we dol op waren, maar die in de titel totaal onbenut blijft. De mogelijkheid om de omgeving in realtime aan te passen had veel centraler in het spel kunnen en moeten staan. En niet alleen in een paar anekdotische passages.

Zoals je ziet is het spel vooral een verhaal. En misschien zijn er daarom geen geavanceerde gameplaymechanieken. Vooral omdat het maar 4 uur duurt om de titel uit te spelen. Maar gelukkig zijn het verhaal, de graphics en de technologie er om alles kracht bij te zetten. Indika is zeker een lineair spel, maar wel eentje waar we ons ondanks de vele minpuntjes met plezier doorheen hebben geslagen.

Onzichtbare muren en een gehaast einde zijn de grootste problemen van de titel. Een of twee uur meer verhaal had niet misstaan als je spelers niet wilt frustreren die een einde willen dat het begin evenaart.

Uiteindelijk is Indika een aangrijpende kleine verhalende UFO die je laat opgaan in de waanzin van een broedsel. Maar door de algehele gameplay en het overdreven verhalende aspect is het een spel dat met zijn kont tussen twee stoelen zit. We willen graag meer, maar we willen ook dat de gameplaymechanieken verder gaan en volledig worden benut.