Review – Dragon Quest Treasures (PC)

0
209

Dragon Quest Treasures heeft geen introductie nodig. De titel is al uitgebracht op Nintendo Switch. En als de titel te lijden had onder de draagbare console. Op PC kunnen we zien dat er een aantal grote verbeteringen zijn doorgevoerd, zonder het een complete facelift te geven. Deze recensie is dus eigenlijk hetzelfde als de recensie voor Switch, met een extra pc-sectie voor de belangrijke veranderingen.

Waar zijn de schatten?

Hoewel Dragon Quest een enorme hit is in Azië, heeft de serie het moeilijk gehad om fans te overtuigen, ook al hoefde de serie niet meer te worden geïntroduceerd sinds het achtste deel. Maar het was vooral Dragon Quest XI dat de serie naar de voorgrond bracht. Dan is er nog Builders, dat erin geslaagd is om een behoorlijke niche te veroveren onder Minecraft-fans.

In dit avontuur worden een broer en zus opgevangen door Vikingen/piraten die op een dag besluiten weg te lopen op zoek naar een schat. Op dat moment ontmoeten ze twee magische dieren die het begin zullen zijn van hun grote avonturen. Je doel? De 7 grootste schatten ter wereld vinden: de 7 drakenstenen. Ongebruikelijk, zou je zeggen, als je bedenkt dat het ontwerp van Akira Toryama is…

Het begin van het avontuur is vrij klassiek, met de ontdekking van monsters, de jacht en je krachten. Als je dan eenmaal in het centrale punt bent aangekomen. De hele titel gaat van start, met een heleboel zijmissies en vooral een vrij vloeiende hoofdverhaallijn.

Tussen het zoeken naar schatten en het rekruteren van monsters, heb je vele uren voordat je het einde ziet.

De gevechten zijn klassiek: je monsters vechten zelfstandig en jij hebt je eigen reeks bewegingen. Maar gezien de beperkingen van de Switch zijn de handgevechten behoorlijk rommelig en verdwaal je in alle informatie op het scherm. Jammer, want het had veel boeiender kunnen zijn.

Qua geluid valt niet te ontkennen dat we ons op een tijdloze soundtrack van Dragon Quest bevinden. Op grafisch gebied heeft de console echter te lijden onder verouderde hardware, dus dit is niet de mooiste Dragon Quest-titel.

En op de PC?

Nou, laten we eerlijk zijn, deze aanpassing is in de eerste plaats voor het Steam-deck. Die we niet hebben getest. Op de pc daarentegen is de textuur veel scherper, zonder dat het een klap in het gezicht is. De framerate heeft ook een boost gekregen met de mogelijkheid om in 4K met meer dan 144 FPS te spelen, zodat je echt van het avontuur kunt genieten en de Switch en zijn 30 FPS kunt vergeten als alles goed gaat!

DQ Treasures is superverslavend en comfortabel op de PC, waardoor de Switch-versie belachelijk lijkt. Sterker nog, als je de game op een moderne SSD hebt staan. Zeg maar dag tegen de buitensporig lange laadtijden van de consoleversie. We hebben eindelijk een titel waarin het veranderen van zone spelers niet in slaap doet vallen.

En het beste van alles is dat de pc-versie alle extra’s en content van de Switch-versie bevat!

Al met al hebben we echt genoten van het verkennen van de wereld van Dragon Quest Treasures, vooral in de PC-versie. En we smeken bijna om meer, want de wereld is zo uitgestrekt en rijk om in alle richtingen te verkennen. En dan hebben we het nog niet eens over de eindeloze quests, waarvan sommige je vragen om specifieke monsters of een specifieke spreuk. Een goede ARPG om zonder mate van te genieten.