De Tales Of-serie is zo oud als de RPG, gestart in 1995, de serie heeft zijn ups en downs gehad. Maar hier is Bandai Namco weer van kracht met Tales of Arise, dat werd aangekondigd als de upgrade van de franchise zonder het genre volledig te herzien. Oorspronkelijk gepland voor 2020, laten we eens kijken wat de titel ons in 2021 biedt!
Tweelingplaneten.
Tales of Arise biedt ons een eenvoudig en complex verhaal. er zijn twee planeten Dahna en Rena. De tweede bevolkt door Renians met superieure technologie besluit op een dag de andere planeet binnen te vallen en de bevolking tot slaaf te maken. Dit is hoe een spel begint voor 300 jaar waarin elk territorium genoeg kracht moet verzamelen om de nieuwe heerser te worden. En dit om de 10 jaar. Het is dan ook 300 later dat we onze held bekend als Leonardo Di Caprio zullen ontdekken… Of in ieder geval de man met het ijzeren masker. hij kan zijn helm niet afzetten en ziet toch perfect door en vooral voelt hij de pijn niet. Vervolgens breekt er zoals verwacht een opstand uit en zullen we een bondgenootschap sluiten met de rebel en een renienne vangen die niet kan worden aangeraakt op straffe van het kwetsen van de mensen in zijn contact. Het is op dit moment dat de titel echt begint, we zullen leren dat de jonge vrouw de kracht van het brandende zwaard heeft, maar dat ze het niet kan gebruiken op straffe van verbranding. Maar onze held wel. En het is via deze link dat ze zullen besluiten om het verzet van elk domein te helpen om een einde te maken aan 300 jaar slavernij en toernooi van macht.
Als het scenario basaal lijkt, hoe meer we in werkelijkheid vooruitgaan en hoe meer we leren over de personages en het universum, hoe meer we ons realiseren dat het complex is en dat wat we op het eerste gezicht zien niet noodzakelijkerwijs de waarheid is. De titel biedt veel wendingen die ervoor zorgen dat we altijd op zoek zijn naar onthulling.
Het nadeel zal komen dat om zoveel mogelijk te leren over de personages van de titel, het nodig zal zijn om te kijken naar alle aanvullende dialogen die niet verplicht zijn. En verwacht één shit te hebben, zodat de personages en hun relaties complex zijn.
Mijn boot is prachtig!
Het sterke punt van de titel is dat op next gen console of pc de sets en andere prima zijn en een grote diepgang aan de titel geven. Dit is nog meer aanwezig bij het wisselen van zone met zeer korte ladingen. In gevechten hebben we zoveel speciale effecten dat we soms op onze toetsen kauwen voor een regenboog van kleur. Dit levert soms een probleem op voor de leesbaarheid. Op Old Gen console bevinden we ons helemaal in een andere wereld. Het laden is langer, de effecten minder succesvol en zorgen ervoor dat de framerate eronder lijdt,… Het volstaat om te zeggen dat de titel profiteert van de nieuwe generatie en lijdt onder de oude. Maar heeft in ieder geval de verdienste dat het door iedereen gespeeld kan worden. Aan de gameplay-kant vinden we basissystemen in de menu's met het beheer van dingen en Artes. Je kent de vaardigheden die je ten koste van alles gaat slingeren. Op dit niveau is de no revolutie. Aan de andere kant zien we de veranderingen die in de serie zijn aangebracht in gevechten. Er is een PS-meter die leegloopt elke keer dat je healing spreuken gebruikt. Deze meter kan worden opgeladen via items of door in een kamp te slapen. Aan de kant van de artes in gevechten heb je JBs, een soort kristallen boven je levensmeter die met elke techniek leeglopen en na verloop van tijd in gevechten worden opgeladen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je mach R1 kunt raken en R2 om te ontwijken. We zullen ook vaardigheden vinden die op tijd moeten worden opgeladen om te worden gelanceerd. Sommigen doen puur schade, anderen zullen spreuken annuleren, schilden breken,… En ten slotte zullen we een pauzemeter vinden die hooguit eens een ultieme aanval op de vijand zal lanceren. Het volstaat om te zeggen dat al deze gemengde iets geeft om het hoofd pijn te doen, omdat het nodig zal zijn om in dit alles te jongleren zonder te vergeten strategieën toe te passen op onze metgezellen. Anders lopen ze het risico uw zorginventaris of al uw zorgpunten leeg te maken. Tales of Arise is een verademing voor de Tales of-serie! En we kunnen alleen maar de zorg benadrukken die aan de titel en het potentieel ervan op next gen wordt gegeven! Na meer dan 50 uur spelen om alle content te maken die de titel biedt, zul je altijd om nog meer vragen. En dat is wat de verhalen Van zo succesvol maakte. Arise is de aflevering die een lang hoofdstuk van een serie afsluit die in verval is om eindelijk weer van kracht te worden vanwege de andere JRPG die het overschaduwde.