Test – Roguebook – Een Belgische roguelite / deck builder!

0
86

Als we je Belgisch spel vertellen, denk je meteen aan Larian Studio. En toch biedt Abrakham, een kleine studio in Liége, ons een spirituele suite aan hun universums die met Faeria zijn gemaakt. Onder de naam Roguebook zou je een Xeme roguelite met kaarten verwachten, want er zijn er nogal wat op de markt gekomen. En toch gaan we ervan af dankzij schone mechanica. Om nog maar te zwijgen van het feit dat LORD MASTER GOD Richard Garfield wist voor zijn schepping Magie; The Gathering is ook volledig betrokken bij de totstandkoming en ontwikkeling van de titel. Het volstaat om te zeggen dat de toegevoegde waarde op het rendez-vous ligt. Daarnaast wist Roguebook, na een bèta die veel lawaai had gemaakt en vervolgens een demo die begeerte had aangetrokken, de releasedatum niet in de toekomst, maar van tevoren te verschuiven. Met een eerste release op 17 juli. Het volstaat om te zeggen dat de studio zelfverzekerd is en gelooft in hun kleine baby's om de datum met een maand te vervroegen.

De ziel van kaarten!

Zoals in het begin al gezegd is Roguebook een Roguelite. Hiermee bedoel je dat je zult sterven, veel zult sterven… Te veel om te sterven. En tegelijkertijd vooruitgang. Elk deel geeft je ervaring en stelt je in staat om verder te gaan. Dit wordt ook gecombineerd met de kaartenverzameling die je tijdens het avontuur zult hebben. Het doel zal zijn om een zeshoekige kaart met een kleiner gezichtsveld te kruisen. Je vindt verschillende items en bonussen waarmee je het kunt opnemen tegen verschillende vijanden en bazen verspreid over de kaart. Zodra een vijand wordt benaderd, word je vervolgens naar een ander gevechtsscherm getransporteerd. Hier kunt u de tijd nemen. Niets zal je ertoe aanzetten om je te haasten. Een beetje zoals de klassieke bordkaartspellen. Deze mechanic is zeker niet nieuw, maar het Roguebook diversifieert is dat het de speler beloont met al deze acties. Het is dus aan jou om de tijd te nemen en goed na te denken over de weg die je gaat bewandelen.

Neem de tijd. 

Als je eerste paar games je in de problemen brengen, zal de progressiecurve van Roguebook heel snel op zijn plaats vallen en zul je snel begrijpen hoe je kunt verliezen en waarom. En dus steeds verder gaan. Roguebook is nooit frustrerend en dit is de grote kracht. De titel is heel gemakkelijk te hanteren en geeft je een gevoel van evolutie bij elke mislukking. Tel echter maar liefst 10 uur spelen voordat je begrijpt hoe het helemaal in de hand is en de verschillende strategieën. Wetende dat de titel een deck builder is waarmee je een enorm deck kunt maken dat je een oneindig aantal mogelijkheden biedt. Bovendien is de herspeelbaarheid bijna oneindig en is het degene die we ons realiseren dat Roguebook een van de titels is die absoluut in bezit is. Je zult je eerste uren niet op de titel zien!

In een boek!

Als we aan de zijkant van de soundtrack niets te klagen hebben, is de game erg prettig om naar te luisteren. Aan de kant van de geschiedenis voert de titel ons mee in een boek waarin het doel zal zijn om naar buiten te komen. Dus ja, zo gezegd, het scenario is heel basaal. Maar dat is niet wat je van een game als deze vraagt. Er moet echter worden opgemerkt dat de titel het universum van Faeria deelt. Wat je zeker de wens zal geven om te ontdekken, is een andere titel van de studio (zeer goede titel ook trouwens die werd aangeboden in de Epic Game Store en ook beschikbaar is op Steam en thuisconsole.). De andere eigenaardigheid is dat de titel vier personages biedt met heel verschillende archetypen of je hoeft er maar twee te kiezen. Dit heeft geen invloed op het verhaal, maar eerder op de manier waarop je speelt.

Wil je meer. 

Het punt waarop we ons snel gefrustreerd voelen, is dat als we eenmaal rond zijn gegaan, de inhoud is ontgrendeld. We willen meer! Meer vijanden, meer personages om te ontgrendelen, meer uitdaging! Kortom, genoeg om nog krachtiger te worden en nog meer plezier te hebben! Het grote nadeel dat ik heb ten opzichte van Roguebook is dat het grafisch erg mooi is. We zijn van mening dat de titel gemakkelijk op mobiel kan worden uitgebracht. Alles is echter prachtig ingelegd en levendig. 0 fouten op dit niveau! Sommige bugs aanwezig tijdens onze lange sessies, maar niets ontmoedigends. We hebben het gevoel dat de studio verschillende problemen heel snel zal oplossen. Roguebook heeft ons nog veel te bieden en we hopen dat de studio ons in de toekomst nog meer content gaat bieden! Bovendien kan de titel op zowel korte als lange sessies worden gespeeld dankzij de voortgangsopslag. Je hebt dus geen excuus om het niet te proberen! 

LAISSER UN COMMENTAIRE

S'il vous plaît entrez votre commentaire!
S'il vous plaît entrez votre nom ici