Review – Assassin’s Creed Mirage

0
811

Aangekondigd als DLC voor Assassin’s creed valalalalala. Ubisoft heeft besloten de DLC als Stand Alone uit te brengen onder de naam : Assassin’s Creed Mirage. Het is een soort bonusaflevering die een eerbetoon is aan de begindagen van de licentie en deze tegelijkertijd moderniseert. Maar is er niet een risico dat het in de schaduw staan om het licht te dienen ervoor zorgt dat het een titel wordt die je niet ziet?

Assassin’s Creed terug naar de basis 2.0

We gaan niet liegen, maar toen we erachter kwamen dat we Bassim in zijn verleden zouden gaan besturen, wisten we meteen dat Mirage ons terug zou storten in het prachtige tijdperk van degenen die we niet zien, met alles wat er rondom het assassin’s credo bestaat. De titel herhaalt evenveel van de eerste als van de tweede. En dat is geen slechte zaak, want dit is geen titel die is gebaseerd op gedateerde mechanica

Want ook al is dit grafisch een eerbetoon aan de eerste. Zodra je de controller in je hand hebt, zit je dichter bij Assassin’s Creed vóór Origins. Vooral als je van de ene kant van Bagdad naar de andere kant moet

Het zand van Bagdad.

We gaan niet liegen, Bagdad is uitstekend vertegenwoordigd in de titel. De map is ook kleiner dan de andere afleveringen, waardoor de studio zich iets meer op de visuals kon concentreren. De NPC’s zijn niet allemaal even goed, maar het landschap wel. En het is een waar genoegen om de kaart te doorkruisen zonder 50 jaar te verliezen doordat locaties te ver uit elkaar liggen. Een titel die alles samenvat is in alle opzichten een succes. Vooral als je luistert naar de pratende menigten, het gezang in de ochtend, de verschillende gebeden. Alles is aanwezig om de speler te vervoeren. En hier is een kleine tip: als je het spel in de oorspronkelijke taal speelt, ga je er helemaal in op

De blik van de havik.

Waar Assassin’s Creed Mirage bovenuit steekt, is dat het de speler aanspoort om meer te onderzoeken. Er zijn verschillende manieren om een situatie op te lossen. Onderhandelen, omkopen en nog veel meer. Bassim heeft een waanzinnig scala aan mogelijkheden

Er is ook een nieuw mechanisme in de vorm van huurmoordenaarsconcentratie, waarmee Bassim meerdere vijanden in een fractie van een seconde kan verslaan. Het is een nieuwe functie waar we echt van genieten

Voor de rest zijn we terug bij wat de vorige AC-games ons hebben gebracht. Een systeem van uitrusting die je kunt upgraden en vaardigheidsbomen die Bassim dodelijker dan ooit maken

Uiteindelijk zie ik Assassin’s Creed Mirage als een terugkeer naar zijn roots die één ding bevestigt. Ubisoft weet nog steeds hoe je goede games maakt op basis van de AC-licentie. Maar het zou meer inspiratie uit deze game moeten halen. Reken 30 uur voor 100 procent als je je geen seconde verveelt. Waar anderen er 200 nodig zouden hebben gehad met een grote repetitiviteit. Dus het is aan jou om te beslissen waar je de voorkeur aan geeft. Wat ons betreft, kunnen we het alleen maar aanraden.