Lord of the Fallen, als je de naam al kent, dan is dat simpelweg omdat de titel in het verleden al eens het levenslicht heeft gezien. Maar in plaats van een vervolg te maken, besloot de studio de lei schoon te vegen en opnieuw te beginnen. En dus werd Lords of the Fallen 2 geannuleerd ten gunste van een reboot van de serie. Ja, Elden Ring is deels verantwoordelijk voor deze koerswijziging. Geconfronteerd met Elden Ring en Lies of P zal de titel hard moeten vechten om een plek voor zichzelf te vinden.
Een ziel in het hart.
Het duistere fantasy delirium is nog steeds aanwezig, want in het verhaal zijn het goddelijke en het demonische met elkaar in oorlog en de mensen in het midden raken verwikkeld in een strijd die niet de hunne is. Hier wordt je personage gekozen om zijn missie uit te voeren
Dus ja, de titel vindt het wiel niet opnieuw uit. Maar het moet gezegd worden dat de verschillende biomes in de titel voor interessante details zorgen. Net als in Lies of P volg je een heel precies en lineair pad. En dat is geen slechte zaak, want niet iedereen houdt ervan om genre en open wereld te mixen. Dus ja, het patroon is klassiek: walkthrough, minibaas, walkthrough, grote baas, walkthrough… Niets nieuws in Darkness
Maar eerlijk is eerlijk, het feit dat de game een klassieke progressie volgt, kan aantrekkelijk zijn voor diegenen die op zoek zijn naar een manier om Souls te leren kennen zonder een titel te moeten spelen die te oud of te veeleisend is. Het is een titel die je niet bij de nekvel pakt en duidelijk zegt: ga ermee aan de slag en leer het de speler meteen vanaf het begin
Verouderde gameplay?
We gaan niet liegen, als het op gameplay aankomt zou je denken dat de titel zo klassiek mogelijk is, met tikken en slaan en pareren… En toch zijn er countertechnieken, magie en ga zo maar door. Ja, de titel biedt meer manieren om te vechten en je vijanden te verslaan. En het is echt een genot om van wapen naar magie te kunnen overschakelen zonder midden in een gevecht van uitrusting te hoeven wisselen
En vergeet niet dat je de stats van je personage kunt UP’en om harder te kunnen slaan met een bepaald type wapen of magie. Zoals altijd is het aan jou om je aan te passen aan je speelstijl. Zoals in elk zichzelf respecterend Souls-achtig spel zul je keuzes moeten maken
Het draait allemaal om erosie.
Een van de nieuwe mechanieken die de titel introduceert, is erosie. Als je schoten blokkeert, wordt de levensbalk van je personage grijs als gevolg van erosie. Als je schoten blokkeert, wordt de levensbalk van je personage grijs door erosie. Maar als je je vijanden raakt, krijg je het weer terug. Het is een leuk, tactisch systeem dat ervoor zorgt dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over helende items, en het vereist geduld. Het is een mechanisme dat sommige spelers in het begin kan verwarren
Je vijanden hebben ook met hetzelfde te maken. En het makkelijkste is vaak om hun ziel uit hun lichaam te zuigen en ze met klappen te slaan voordat ze zelf terugkomen
Tot slot is Lords of the Fallen een grote verrassing. Geen vervolg en geen herhaling van de eerste. Het is een unieke titel op zich, die de codes van de andere souls overneemt en er zijn eigen persoonlijke draai aan geeft. Met andere woorden, het is zowel boeiend als veeleisend. Een uitstekende start voor games in dit genre. We raden het aan voor mensen met sterke zenuwen. Want ja, de titel is niet gemakkelijk.