Review – SAMURAI WARRIORS 4 DX

0
103

De Samurai Warriors-saga is welbekend in het MUSOU-universum. De oorspronkelijke game werd uitgebracht in 2014. Nu is het eindelijk verkrijgbaar op Steam, met een facelift en alle 150 DLC’s voor het basisspel. Dus ja, het voegt behoorlijk wat toe aan alles wat al beschikbaar was. En wij gaan een kijkje nemen!

1 vs 1000.

Samurai Warriors 4 DX is een soort luxe versie van de basisgame, maar het is ook het vierde deel van de Dynasty Warriors spin-off. Het verschil is dat de ene zich afspeelt in China en de andere in Japan. Wat het tijdperk betreft, bevinden we ons in het Sengoku-tijdperk en dus ten tijde van de grote burgeroorlog. Dit alles in een tijdperk dat zal eindigen met de eenwording van de grote families: het Edo-tijdperk.

En wat is een betere manier om de geschiedenis van de titel te ontdekken dan een van de 55 strijders te kiezen in de verhaalmodus, die solo of in coöp kan worden gespeeld. Maar ook online of lokaal. Want ja, de kracht van deze saga is dat hij op alle mogelijke manieren te spelen is. Reken op maar liefst vijftig hoofdstukken om doorheen te komen, wetende dat er ook content vrijgespeeld kan worden als het verhaal is uitgespeeld.

Tactische choxi.

Laten we eerlijk zijn, Samurai Warriors 4 DX blinkt niet uit in gameplay. Het is nog steeds het klassieke systeem van het genre. Je kiest je gevecht, je personage en je uitrusting. Dan kijk je naar de gevechtskaart met de doelstellingen en daar sta je dan, in je eentje de strijd aan te gaan met iedereen. Ja, de aanwezige NPC’s blinken niet uit met hun hulp.

De kracht van de titel zit hem in het feit dat veel van de objectives geheim zijn en je de kaart van alle kanten moet afstruinen om ze te ontdekken. Hetzelfde geldt voor veel legendarische uitrusting. Dat is de grote kracht van de titel. Het zijn niet alleen lineaire gevechten. Maar om de speler te pushen het aantal tegenstanders tot 0 te reduceren. Vooral omdat ervaring en goud nuttig zijn voor je progressie, zodat je niet voor een muur van moeilijkheden komt te staan als de tegenstribbelende NPC’s krachtiger worden.

Levelling up helpt je ook met je combo’s. Want hoe meer je personage vordert. Hoe meer hij toegang heeft tot nieuwe technieken. Zoals zijn ultieme aanval, waarmee je met één druk op de knop honderd soldaten kunt verwonden.
Na ruim twintig uur heb je eindelijk de verhaalmodus uitgespeeld. En kun je beginnen aan de Chronicle Mode.
Een leuk speltype waarin je je eigen officier creëert om deel te nemen aan de gevechten die je al overal in Japan hebt gezien. Een speltype dat ook nog eens ruim twintig uur aan de teller zal toevoegen. En dat is maar goed ook, want Samurai Warrior 4 DX is nog steeds een van de beste uit de saga.
Uiteindelijk valt er niet veel slechts te zeggen over Samurai Warriors 4 DX. Het heeft alle geweldige content van de originele titel en de graphics zijn ondanks de ouderdom nog steeds behoorlijk goed. Het is de aflevering die ik zelfs nu nog de beste van allemaal vind… Het enige minpuntje is de camera, die je gek maakt tijdens gevechten of in gesloten ruimtes. Het is jammer dat dit in de loop der tijd niet is gecorrigeerd. Maar als je eenmaal voorbij dat probleem bent. Je kijkt naar een titel die niet bang is om te zeggen dat hij al 10 jaar oud is!