Review – Tekken 8 – De terugkeer van de koning!

0
267

Als je Tekken zegt, worden de ogen van veel gamers glazig met herinneringen aan avonden waarop de gevechten op hun best waren. Persoonlijk noem ik Tekken 3, dat mijn toegangspoort was tot de wereld van Versus Fighting. Jaren later organiseerde ik maar liefst 60 amateurtoernooien en ik ben nog steeds dol op dit universum. Maar laten we ter zake komen. Na een dozijn afleveringen en een flink aantal jaren met alleen updates. Tekken krijgt een make-over met Tekken 8 en het einde van een verhaal.

De koning van versus!

Visueel gezien is Tekken 8 een welkome afwisseling aan het begin van het jaar. Street6 en MK1 hebben de lat een stuk hoger gelegd. Tekken 8 bewijst dat het de meester is op het gebied van 3D-gevechten, met eersteklas modellering en verbluffende effecten. De 32 personages in de titel zijn helemaal opgepoetst, van hun basisvisuals tot hun verschillende aanpassingen. Het is een genot om aan de slag te gaan met het aanpassen van personages en te zien dat de studio erin is geslaagd om ons in één keer 30 jaar ervaring te bieden.

Dus ja, we hebben het niet over een revisie omdat Tekken zijn Tekken doet, we hebben het vooral over een grote update van alles, maar we houden het oorspronkelijke ontwerp. Er is geen sprake van het opnieuw uitvinden van de helden van de saga.

Een wereldwijde familieruzie…

Wat het verhaal betreft: het is het vervolg op het vervolg op het vervolg. Ja, we hebben het nog steeds over een familieruzie waarin iedereen verwikkeld raakt, met als excuus een toernooi. Alleen neemt het deze keer een einde-van-de-wereld wending. Ik ga hier echt niets verklappen! Onthoud alleen dat Tekken voor één keer een leuke, boeiende verhaalmodus heeft! Tekken dicht eindelijk het gat tussen zichzelf en Street of MK. Ook al is deze veel korter dan de andere. Je vindt echter ook extra verhaalmodi voor elk personage, die anekdotisch maar aanwezig zijn.

Aan de andere kant is er nog een speltype waarin je je avatar kunt maken en de beste Tekken-speler kunt worden in toernooien tegen AI’s. In dit speltype vind je ook je persoonlijke AI, maar daarover later meer.

Tot het einde van de avond!

Hier is Tekken erin geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden. Het is veel agressiever dan in het verleden. Neem bijvoorbeeld Tekken 7. Het spel vroeg je vaak om tijd te rekken, jezelf te verdedigen en te wachten op de pauze. Tekken 8 maakt een grote verandering en vraagt de speler om veel agressiever te zijn.

Om dit te doen, is er een klassieke gevechtsmodus die kan overschakelen naar automatische one-touch combo’s. Met andere woorden, je schakelt de hele tijd van de ene modus naar de andere. Maar dat is nog niet alles, er is nu ook een Heat-meter waarmee je harder kunt slaan of een aanval kunt uitvoeren die je tegenstander pijn doet.

Er is ook een speciale move die je kunt uitvoeren als je leven kritiek is. Dus ja, het is er allemaal om je aan te zetten tot aanvallen. En het werkt. Het is altijd leuk om het tegen elkaar op te nemen. Oudere spelers zullen misschien wat moeite hebben met deze verandering, terwijl nieuwe spelers het zullen zien als een uitdaging die voor iedereen openstaat.

En jij tikt, tikt, tikt…

We hadden het over de AI. Je moet weten dat die er is om je te helpen beter te worden. Hoe meer je ertegen vecht, hoe meer het jouw speelstijl kopieert. Hoe meer je een manier moet vinden om jezelf te counteren. In het begin heb je te maken met een boksbal. Niet lang daarna moet je het opnemen tegen onze perfecte kloon, tot het punt waarop het soms moeilijk is om hem te verslaan.

Er is ook de klassieke multiplayermodus, waarin je voor de lol kunt spelen of de ranglijst kunt beklimmen. Er is niets geks te vertellen in dit klassieke speltype. Aan de andere kant vind je een minigame die in het verleden veel spelers aan het lachen heeft gemaakt. Strandvolleybal is terug! Een speltype waarmee je Gon kon pakken in Tekken 3.

Tot slot is dit waarom Tekken 8 nog steeds koning is. Het doet waar Tekken goed in is. Uitstekende graphics, vernieuwde gameplay en een solide basis. Er is niets op aan te merken, behalve een te korte singleplayer en het feit dat we 10 jaar lang betaalde DLC voor nieuwe personages krijgen…