Sony kondigt de ontwikkeling aan van een systeem voor het maken van ruimtelijke inhoud

0
533

Sony Corporation heeft vandaag de ontwikkeling aangekondigd van een systeem voor het maken van ruimtelijke content, met een XR-headset met hoogwaardige 4K OLED-microdisplays, een natural vision-functie en een paar controllers die zijn geoptimaliseerd voor nauwkeurig richten en intuïtieve interactie met 3D-objecten. Het systeem is ontworpen om makers te helpen geavanceerde 3D-inhoud te produceren. Sony plant samenwerkingsverbanden met ontwikkelaars van verschillende 3D-creatiesoftware, met name op het gebied van entertainment en industrie. Bij de lancering zal Sony exclusief samenwerken met Siemens, een leider in industriële technologieën, om een nieuwe immersieve ontwerp- en collaboratieve engineeringoplossing te introduceren die gebruik maakt van software van het Siemens Xcelerator open digital business platform.

Het systeem zal in 2024 beschikbaar zijn. Sony en haar partners zullen op een later tijdstip meer details presenteren, waaronder specificaties, lanceringsdata en -regio’s, prijzen, verkoopkanalen en softwarecompatibiliteit.

Dit systeem voor het maken van ruimtelijke content, met een XR-headset met 4K OLED-microschermen en Sony’s eigen weergavetechnologieën, biedt realistische high-definition rendering in realtime met texturen, 3D-objecten en gezichtsuitdrukkingen van menselijke personages. Het systeem kan niet alleen door de headset heen kijken en de positie in de ruimte bepalen dankzij in totaal zes camera’s en sensoren, maar beschikt ook over een ringcontroller waarmee gebruikers intuïtief objecten in virtuele ruimtes kunnen manipuleren, evenals een aanwijscontroller waarmee nauwkeurige aanwijzingen kunnen worden gegeven: gebruikers kunnen dus in een virtuele ruimte creëren met controllers en toetsenborden, zonder de display-headset te verwijderen.

Ontwerpers kunnen niet alleen 3D-modellen op ware grootte bekijken in een Extended Reality (XR) omgeving dankzij het high-definition scherm, maar kunnen ook 3D-modellen maken en aanpassen. Integratie met 3D authoring applicaties van derden maakt het ook mogelijk om op afstand in realtime te kijken vanaf de ene locatie naar de andere, waardoor de apparatuur een intuïtieve en meeslepende tool wordt voor het hele proces van het creëren van ruimtelijke content.

Het apparaat is gebaseerd op een Snapdragon XR2 Gen 2 platform, de nieuwste XR processor van Qualcomm Technologies, Inc. die de mogelijkheden van 4K OLED microdisplays ontketent om een verbluffende beeldkwaliteit te leveren en makers een krachtig platform te bieden voor hun creatieve workflow.

Sony biedt technologieën die de workflow en kwaliteit van ruimtelijke content verbeteren, terwijl het gebruik van 3D computergegenereerde beelden op verschillende creatieve gebieden wordt vereenvoudigd. Het “mocopi ” mobiele bewegingsopnamesysteem, met kleine, lichtgewicht sensoren en een speciale smartphoneapplicatie, volgt bewegingen over het hele lichaam met behulp van Sony’s exclusieve technologieën. Het Spatial Reality Display-systeem levert zeer realistische driedimensionale content zonder dat daar een speciale bril of virtual reality (VR)-headset voor nodig is, waardoor het creëren en verifiëren van ruimtelijke content wordt vereenvoudigd. Door dit nieuwe systeem te introduceren en samen te werken met ontwikkelaars van 3D authoring software, wil Sony makers van ruimtelijke content in staat stellen de scheiding tussen de fysieke en virtuele wereld te overstijgen om meer meeslepende creatieve ervaringen te leveren.

Systeem dat wordt gebruikt om 3D computergegenereerde beelden te maken

Systeem gebruikt voor filmproductie

Voor velen is de metaverse een plek om te ontsnappen aan de echte wereld. Maar voor Siemens en onze klanten is de industriële metaverse de plek waar je de echte wereld creëert! Het is waar we klimaatverandering, globalisering en digitalisering bestuderen. Het is waar we naartoe gaan om de industrieën te transformeren die de ruggengraat vormen van onze economieën,” legt Cedrik Neike uit, lid van de Raad van Bestuur van Siemens AG en CEO van Siemens Digital Industries. “In samenwerking met Sony presenteren we de nieuwste bouwsteen in onze industriële metaverse: immersive engineering. Het biedt een omgeving voor het ervaren van de realiteit van fysica, zonder de beperkingen van tijd. De industriële metaverse, versterkt door immersive engineering, brengt de echte en digitale wereld samen als nooit tevoren: het zal de manier waarop onze klanten werken beïnvloeden, in de diepte en op dagelijkse basis.”

“We hebben onze Snapdragon XR2 Gen 2 ontworpen om 4K-definitieweergave, geavanceerde graphics en ongeëvenaarde prestaties aan te kunnen om makers in staat te stellen innovatieve ruimtelijke content te bouwen die de industrie ten goede zal transformeren “, aldus Said Bakadir, senior director product management bij Qualcomm Technologies, Inc. “Het is spannend om te zien dat Sony de zakelijke wereld betreedt met zijn XR-hardware en Snapdragon XR-technologieën gebruikt om realistischere, gedetailleerdere en nauwkeurigere mixed en virtual reality-ervaringen (MR/VR) te ontketenen. Dit zal ontwikkelaars en makers helpen om een nog meeslependere toekomst te tonen.

Belangrijkste kenmerken

Superieure XR-ervaring voor creatieve toepassingen

De headset is uitgerust met grote (type 1,3″), high-definition 4K OLED microdisplays met een uitgebreid gamma dat tot 96% van de DCI-P3 kleurruimte dekt. De realistische, gedetailleerde rendering van de texturen van 3D-objecten en de gezichtsuitdrukkingen van menselijke personages betekent dat makers het hele proces kunnen volgen, van modellering tot eindcontroles, zonder ooit de display-headset af te zetten.

Door de ondersteuning vangesplitste rendering, die de werklast verdeelt tussen de computers en de headset, kan het systeem stabiele high-definition rendering van grote 3D-modellen bieden.

Door deze samenwerking met Qualcomm Technologies, Inc. is Sony een van de eerste gebruikers van hun nieuwste Snapdragon XR2 Gen 2-platform. De processor ontketent de kracht van 4K OLED microdisplays om verbluffende beeldkwaliteit te leveren, terwijl de AI die in de processor is ingebouwd gebruikers- en volumetracking verbetert voor soepelere XR-ervaringen: de fysieke en digitale werelden smelten naadloos samen, waardoor het eenvoudig en intuïtief is om door creatieve ruimtes in uitgebreide realiteit te navigeren.

Controllers die een intuïtieve ervaring bieden voor het creëren van ruimtelijke content

Het systeem bevat een ringcontroller waarmee gebruikers intuïtief objecten in de virtuele ruimte kunnen manipuleren. Het bevat ook een aanwijscontroller voor stabiele en nauwkeurige aanwijzingen in virtuele ruimtes, waarbij de vorm en indeling van de knoppen is geoptimaliseerd voor efficiënt en nauwkeurig gebruik. Door de aanwijscontroller in de dominante hand te houden en de ringcontroller aan de vingers van de tweede hand te bevestigen, kunnen ontwerpers 3D-objecten modelleren met beide controllers en een toetsenbord, terwijl ze de display-headset dragen.

Intuïtieve manipulatie van een object met de controller

De controller maakt nauwkeurig richten in ruimtes mogelijk

Ontworpen voor comfort en soepele creatieve XR-ervaringen

De display-headset biedt de stabiliteit en het comfort die nodig zijn voor langdurig creatief gebruik: het zwaartepunt, het ontwerp en de materialen van de pads die in direct contact staan met het hoofd zijn nauwkeurig bestudeerd. Bovendien kunnen ontwerpers dankzij het opklapmechanisme van het display eenvoudig en snel van de virtuele naar de fysieke ruimte gaan, zonder het apparaat opnieuw te hoeven kalibreren door het af te zetten en weer op te zetten.

ideale balans voor langdurig creatief gebruik

Liftmechanisme voor scherm

Meeslepende creatieve ervaring dankzij integratie met 3D-ontwerpsoftware

Sony zoekt partnerschappen met een reeks 3D-productiesoftwareontwikkelaars in zowel entertainment als de industrie. Bij de lancering zal Sony een exclusieve samenwerking hebben met Siemens om innovatieve immersieve engineering-mogelijkheden naar de productie-industrie te brengen via de integratie van de nieuwe NX Immersive Designer-software, een product engineering-oplossing die deel uitmaakt van het Siemens Xcelerator industriële softwareportfolio. De integratie van krachtige hardware en software zal ontwerpers op het gebied van industrieel ontwerp en product engineering in staat stellen om meer immersieve ontwerp-, verificatie- en samenwerkingstools te bieden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in